«Σε έξι μήνες θα αποδειχθεί αν ο γόρδιος δεσμός του ΣΔΙΤ Πελοποννήσου για τα απορρίμματα θα λυθεί»
Βασικά σημεία της ομιλίας του Οδ.Κωνσταντινόπουλου, Ε΄ Αντιπροέδρου της Βουλής και Βουλευτή Αρκαδίας του Κινήματος Αλλαγής, κατά τη συζήτηση στη Βουλή της επίκαιρης ερώτησης προς τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη στην ώρα του Πρωθυπουργού, με θέμα: «ΣΔΙΤ Διαχείρισης Απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου»:

  • Μέσα από το έργο ΣΔΙΤ Διαχείρισης Απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου που για 7 ολόκληρα χρόνια δεν μπορεί να ξεκινήσει, καταδεικνύεται με τον πιο καθαρό τρόπο οι αδυναμίες των Κυβερνήσεων και των Περιφερειών.
  • Το ΠΑΣΟΚ ήταν πάντα  σταθερό στην υλοποίηση του έργου γιατί πίστευε στα χαρακτηριστικά του: προστατεύεται απόλυτα το φυσικό περιβάλλον από την άναρχη εναπόθεση των απορριμμάτων, παράγεται πράσινη ενέργεια, έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, βελτιώνεται η ποιότητα ζωής των κατοίκων, προστατεύεται απόλυτα η δημόσια υγεία και μειώνεται η οικονομική επιβάρυνση. Όμως αυτό δεν προχώρησε γιατί:
  • Σε επίπεδο αυτοδιοίκησης ο κ. Τατούλης κατά τη διάρκεια της θητείας του ήταν υπέρ του έργου και μερικοί σημερινοί Περιφερειακοί Σύμβουλοι με τον κ. Νίκα κατήγγειλαν το έργο. Ενώ, πριν λίγες ημέρες, στο Περιφερειακό Συμβούλιο στην εξέταση του θέματος για την κήρυξη αναγκαστικών απαλλοτριώσεων για την κατασκευή μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων ο κ. Τατούλης την καταψήφισε, ενώ ψήφισαν οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι του κ. Νίκα που αντιδρούσαν πριν.
  • Ο υποψήφιος Περιφερειάρχης με τον ΣΥΡΙΖΑ και πρώην Γεν. Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών είχε υπογράψει και στηρίξει το έργο, αλλά ως επικεφαλής στο περιφερειακό συμβούλιο, στην τελευταία συνεδρίαση καταψήφισε τις απαλλοτριώσεις. Επειδή όλοι κατάλαβαν τι γινόταν με τα συμφέροντα που εκπροσωπούσε η Κυβέρνηση και η Περιφερειακή Αρχή, είχαμε και το αποτέλεσμα που είχαμε στις εκλογές.
  • Άμεσα θα πρέπει να προκηρυχθούν και τα ΣΔΙΤ Αθήνας – Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 1 δις ευρώ με 2500 χιλ. άμεσες θέσεις εργασίας. Η Αθήνα χρειάζεται νέο περιφερειακό σχεδιασμό, αφού της κας Δούρου απεδείχθη ανεφάρμοστος. Άρα, τώρα δεν υπάρχουν δικαιολογίες για καθυστέρηση.
  • Η πρόταση μας για τα ΣΔΙΤ Αθήνας-Θεσσαλονίκης και γενικότερα είναι η σύσταση επιτελικής ομάδας στη Γενική Γραμματεία που θα παρακολουθεί τις συμβάσεις και θα αποφεύγονται οι καθυστερήσεις. Αυτό θα βοηθήσει να αυξηθεί ο αριθμός των επενδυτών και να μειωθεί το κόστος για τους πολίτες.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμεύτηκε ότι το έργο θα ξεκινήσει το πρώτο εξάμηνο του 2020, θα ολοκληρωθεί εντός 2 ετών, δηλαδή το 2021. Τέλος, για το θέμα της χρέωσης των τραπεζών δήλωσε ότι: «Είναι αλήθεια ότι βάλατε (ως Κίνημα Αλλαγής) το θέμα των χρεώσεων των τραπεζών στον δημόσιο διάλογο και η αντίδραση της  Κυβέρνησης ήταν άμεση. Έχουμε ήδη τα αποτελέσματα για τις τράπεζες που ανακοίνωσαν για σειρά εξαγγελιών οι οποίες είχαν δρομολογηθεί για την 1η Νοεμβρίου, οι οποίες δεν θα υλοποιηθούν. Κάποιες από τις αυξήσεις των χρεώσεων, ειδικά για τις αναλήψεις από τα ΑΤΜ, είχαν δρομολογηθεί από την 1 η Ιουλίου 2019, επί εποχής δηλαδή άλλης Κυβέρνησης.
Σε κάθε περίπτωση θεωρώ ότι αυτό είναι ένα καλό παράδειγμα για το πώς τα κόμματα μπορούν να δουλέψουν μαζί, να συνθέτουν απόψεις και τελικά το αποτέλεσμα να είναι προς όφελος των πολιτών. Αυτό δημιουργεί μια διαφορετική κουλτούρα στη λειτουργία της Βουλής, ώστε να υπάρχουν απόψεις και παρατηρήσεις από Βουλευτές για την επίλυση προβλημάτων, που θα συνεισφέρουν και στην διαδικασία της καλής νομοθέτησης.»

Ακολουθεί αναλυτικό ενημερωτικό σημείωμα για το έργο ΣΔΙΤ Διαχείρισης Απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου:

Το 2009 το ΠΑΣΟΚ ξεκίνησε το αναγκαίο περιβαλλοντικά έργο της διαχείρισης απορριμμάτων με τη μέθοδο Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για όλα τα εργοστάσια της χώρας· Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Ηλείας, Σερρών, Αιτωλοακαρνανίας, Αχαΐας, Αττικής κλπ.
1,7δις (50% ιδιώτης – 50% ΕΣΠΑ)
10-12.000 μόνιμες θέσεις εργασίας
20-25.000 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής.

Το έργο δημιουργεί προφανή οφέλη στις τοπικές οικονομίες, στον τουρισμό, στη νέα ποιοτική γεωργία και στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των νέων γενιών και έχει ταυτόχρονα θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα αφού:

  • προστατεύεται απόλυτα το φυσικό περιβάλλον από την άναρχη εναπόθεση των απορριμμάτων
  • παράγεται πράσινη ενέργεια και
  • βελτιώνεται η ποιότητα ζωής των κατοίκων και προστατεύεται απόλυτα η δημόσια υγεία.
Αυτός ο ολοκληρωμένος τρόπος διαχείρισης των απορριμμάτων έχει επί πλέον πλεονέκτημα ότι ελαχιστοποιεί την οικονομική επιβάρυνση των πολιτών για τέλη καθαριότητας.
Το έργο ΣΔΙΤ Διαχείρισης Απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου προβλέπει την κατασκευή και λειτουργία για 28 χρόνια τριών μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ), τριών χώρων υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) και δύο σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ), συνολικού προϋπολογισμού 168 εκ ευρώ, εκ των οποίων τα 66εκ ευρώ θα προέρχονταν από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και τα υπόλοιπα από ιδιωτική συμμετοχή. Με το έργο, δημιουργούνται περίπου 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας κατά την διετή κατασκευαστική περίοδο και περίπου 350 μόνιμες άμεσες θέσεις εργασίας κατά την 28ετή περίοδο λειτουργίας του, καθώς και εκατοντάδες έμμεσες θέσεις εργασίας.
Σε εκδήλωση που έγινε στην Τρίπολη στις 3/7/2013, ύστερα από διαγωνισμό που προηγήθηκε για το έργο της διαχείρισης των απορριμμάτων Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ στον οποίο η εταιρεία «ΤΕΡΝΑ» αναδείχτηκε ως μειοδότης, παρευρέθηκαν οι κ. Μανιάτης, Χατζηδάκης, Μηταράκης και στην ομιλία του ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο το οποίο πρέπει να προχωρήσει.
Τον Ιούλιο του 2014 από το ΥΠΕΚΑ εκδόθηκε η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Όλο αυτό το διάστημα ο ΣΥΡΙΖΑ κατέκρινε το έργο και έλεγε ότι πρόκειται για ένα «φαραωνικού τύπου» έργο, το οποίο γίνεται με σκανδαλώδη σύμβαση και «γνωστούς κατασκευαστές» και προσπαθήσαμε με κάθε τρόπο να σταματήσει.
Το 2015 η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αποφασίζει ότι το έργο δεν μπορεί να προχωρήσει και περνά τροπολογία (5/11/2015) η οποία ακυρώνει το ΣΔΙΤ για τη διαχείριση απορριμμάτων Πελοποννήσου, Ηπείρου, Ηλείας την οποία μάλιστα την ψηφίζει και η ΝΔ.
Στις 23/02/2016 οι Βουλευτές Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος (Αρκαδίας), Ιωάννης Μανιάτης (Αργολίδας) και Λεωνίδας Γρηγοράκος (Λακωνίας), κατήγγειλαν μέσω δελτίου τύπου την απόφαση για την κατάργηση του έργου ΣΔΙΤ για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου, λέγοντας ότι σε λίγες μέρες θα “ξεψηφίσουν” τη διάταξη, όπως και έγινε.
Ταυτόχρονα, ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ απροκάλυπτα και κυνικά αναιρούν τον ίδιο τους τον εαυτό: ο ΣΥΡΙΖΑ γιατί μέσω του κ. Σταθάκη ενέταξαν το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Από την άλλη, η ΝΔ αρχικά διεξήγαγε και διαπραγματεύτηκε το σχετικό διαγωνισμό, και μάλιστα συμμετείχε με 2 υπουργούς της στη σχετική παρουσίαση της σύμβασης στην Τρίπολη. Παρ΄όλα αυτά το 2015 άλλαξε γνώμη αφού ψήφισε την Τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ σύμφωνα με την οποία ακυρώθηκε το ΣΔΙΤ για τη διαχείριση απορριμμάτων Πελοποννήσου και το 2017 κατατέθηκε Ερώτηση από όλους τους Βουλευτές της περιφέρειας εναντίον των όρων του έργου.
Στις ευθύνες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ προστίθεται κι η απουσία οποιασδήποτε προσπάθειας της να καλέσει σε κοινό τραπέζι διαλόγου την Περιφέρεια, τους Δήμους και τον ανάδοχο, προκειμένου να συζητηθούν και επιλυθούν όλα τα προβλήματα που μπορεί να υπάρχουν. Η Αυτοδιοίκηση, Τοπική και Περιφερειακή έχουν την αποκλειστική αρμοδιότητα για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Ο ρόλος της Πολιτείας οφείλει να είναι υποστηρικτικός των συνεργειών και χρηματοδοτικός.
Με νέα τροπολογία έξι γραμμών η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στις 22 Μαρτίου 2018 ξαναδίνει την αρμοδιότητα στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Τσιρώνης την παίρνει, Σκουρλέτης τη φέρνει.
Στις 14 Ιουνίου 2018 υπεγράφη η σύμβαση ΣΔΙΤ για τη διαχείριση απορριμμάτων Πελοποννήσου μεταξύ Περιφέρειας και ανάδοχου εταιρίας.
Σε επίπεδο αυτοδιοίκησης ο κ. Τατούλης κατά τη διάρκεια της θητείας του παρόλο που  έχει κατ’ επανάληψη εκφράσει την αποφασιστικότητά του να προχωρήσει το έργο το συντομότερο δυνατόν, ώστε από το 2016 να έχει δοθεί οριστική λύση σε ένα πρόβλημα που για χρόνια εκθέτει την Πελοπόννησο και τότε στελέχη της ΝΔ, σήμερα Περιφερειακοί Σύμβουλοι με τον κ. Νίκα κατήγγειλαν το έργο.
Πριν λίγες ημέρες, στην εξέταση του θέματος για την κήρυξη αναγκαστικών απαλλοτριώσεων για την κατασκευή μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων αυτή απορρίφθηκε με 23 ψήφους  αφού καταψηφίστηκε από τις παρατάξεις των μειοψηφιών με 23 ψήφους. Το θέμα  καταψήφισε και η παράταξη Τατούλη, που ως περιφερειακή αρχή υλοποίησε το έργο ΣΔΙΤ και αναγκάστηκε να προχωρήσει σε απαλλοτριώσεις, και το ψήφισαν αυτοί που αντιδρούσαν επί Τατούλη.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι από το 2013 στην Αρκαδία παρακολουθούμε μια ασυνέπεια λόγων είτε σε εθνικό είτε σε επίπεδο αυτοδιοίκησης σχετικά με το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων και τελικά τον λογαριασμό τον πληρώνουν οι πολίτες. Ως πότε όμως οι πολιτικές σκοπιμότητες θα υπερβαίνουν το κοινό καλό;

 

WordPress theme: Kippis 1.15