εκδηλωση στον δήμο αμπελοκήπων

Ομιλία δημάρχου για την ημέρα μνήμης της γενοκτονίας του Μικρασιατικού Ελληνισμού.   27/9/2020

Η εφετινή ενενηκοστή όγδοη επέτειος μνήμης της Γενοκτονίας του Μικρασιατικού Ελληνισμού, βρίσκει την πατρίδα μας την Ελλάδα αντιμέτωπη με την απαράδεκτη τουρκική προκλητικότητα και επιθετικότητα, χωρίς σεβασμό των Διεθνών Συνθηκών και του Διεθνούς Δικαίου. Μια προκλητικότητα όχι μόνο στο Αιγαίο αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο, με σκοπό αφ’ ενός μεν την αντιμετώπιση των εσωτερικών προβλημάτων στο εσωτερικό της Τουρκίας (κοινή γνώμη, οικονομία κλπ.) αφ’ ετέρου δε την υλοποίηση, μη δυνάμενων όμως να υλοποιηθούν λόγω της διεθνούς αντίδρασης, μεγαλοϊδεατικών φαντασιώσεων και σχεδίων του ανελεύθερου καθεστώτος Ερντογάν. Ολόκληρη η ανθρωπότητα αλλά κι εμείς οι Χριστιανοί και ιδιαίτερα οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, είδαμε τον Τούρκο Πρόεδρο Ερντογάν, ως νέο σουλτάνο, να μετατρέπει αδίστακτα σε τζαμί την Αγία Σοφία, ένα μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και της Χριστιανικής κληρονομιάς, ένα αριστούργημα μοναδικό αρχιτεκτονικής που επί χίλια χρόνια λειτουργούσε ως Ορθόδοξος Χριστιανικός Ναός, αγνοώντας τις εκκλήσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη, των ΗΠΑ, της Ρωσίας, της Ε.Ε., της ΟΥΝΕΣΚΟ.

Πρόκειται για μία πράξη ιεροσυλίας.

Μια ανοικτή πρόκληση στον πολιτισμένο κόσμο. Η διεθνής κοινότητα δεν έλαβε σοβαρά υπόψη της προκλήσεις του Ερντογάν και αρκέσθηκε σε τελείως χλιαρές αντιδράσεις και έκφραση λύπης και απογοήτευσης, που αποδείχθηκε ότι δεν αρκούν. Η Τουρκία και ο Πρόεδρός της θα καταλάβουν, θα συνετισθούν, θα συμμορφωθούν μόνον όταν υποστούν τις συνέπειες συγκεκριμένων μέτρων και κυρώσεων που πρέπει να ληφθούν από την Διεθνή Κοινότητα και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο Τούρκος Ακαδημαϊκός και Ιστορικός Τανέρ Ακσάμ σήμερα γράφει, σε συνέντευξή του στην διαδικτυακή εφημερίδα Ahval, μεταξύ άλλων τα εξής: «…Το δίδυμο Ερντογάν-Μπαχτσελί (μπορείτε να προσθέσετε και τον Περιντσέκ) είναι οι εκπρόσωποι της καταστροφικής παράδοσης που έκαψε, γκρέμισε την Μικρά Ασία και δεν περιορίστηκε μόνο στον εκτοπισμό και τον αφανισμό ανθρώπων αλλά επεκτάθηκε και στην πολιτιστική κληρονομιά…». Αυτό και πολλά άλλα τα οποία έχουμε υποστεί ας τα έχει κατά νου, ας μη τα λησμονεί, η εκάστοτε Ελληνική πολιτική ηγεσία όταν συνομιλεί, όταν διαπραγματεύεται με τους Τούρκους.

 

Κυρίες και κύριοι

Ποτέ άλλοτε στην ιστορία δεν έγινε τέτοιο και τόσο βίαιο και μεγάλο κακό σε τόσο σύντομο και συμπυκνωμένο χρόνο.

Με τον όρο Μικρασιατική καταστροφή περιγράφεται περισσότερο η τελευταία φάση της Μικρασιάτικης εκστρατείας, δηλαδή το τέλος του «ελληνοτουρκικού πολέμου του 1918 –22», η αποχώρηση από την Τουρκία της ελληνικής διοίκησης, που είχε εγκατασταθεί στα δυτικά μικρασιατικά παραλία, στη Σμύρνη, κατά τη Συνθήκη των Σεβρών, (αμέσως μετά την ανακωχή του Μούδρου), όπως και η σχεδόν άτακτη υποχώρηση του ελληνικού στρατού μετά την κατάρρευση του μετώπου και η γενικευμένη πλέον εκδίωξη του ελληνικού πληθυσμού από τη Μικρά Ασία, που είχε όμως ξεκινήσει πολύ νωρίτερα και που είχε διακοπεί με την «ανακωχή του Μούδρου».

Με τον όρο καταστροφή της Σμύρνης αναφέρονται τα γεγονότα της σφαγής του ελληνικού και αρμενικού πληθυσμού της Σμύρνης από τους Τούρκους καθώς και της πυρπόλησης της πόλης, που συνέβησαν το Σεπτέμβρη του 1922. Η καταστροφή αυτή άρχισε 7 ημέρες μετά την αποχώρηση και του τελευταίου ελληνικού στρατιωτικού τμήματος από την Μικρά Ασία και την είσοδο των ατάκτων του Κεμάλ Ατατούρκ στην πόλη. Η φωτιά που εκδηλώθηκε κατέκαψε όλη την πόλη εκτός από την μουσουλμανική και την εβραϊκή συνοικία και διήρκεσε από τις 13 έως τις 17 Σεπτεμβρίου του 1922.

Η τραγωδία της Μικρασιάτικης καταστροφής στοίχισε στο Ελληνικό Έθνος: 25.000 νεκρούς και τραυματίες στρατιώτες. Πάνω από 1.500.000 Έλληνες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες των προγόνων τους και να έρθουν σαν πρόσφυγες στην Ελλάδα, αφήνοντας πίσω τους πάνω από 600.000 νεκρούς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο Ελ. Βενιζέλος με το υπόμνημά του στη Συνδιάσκεψη της Ειρήνης του Παρισιού, στη Μικρά Ασία ζούσαν 1.694.000 Έλληνες. Στη Θράκη και την περιοχή της Κωνσταντινούπολης 731.000. Στην περιοχή της Τραπεζούντας 350.000 και στα Άδανα 70.000. Σύνολο 2.845.000 Έλληνες που αποτελούσαν το 20% του πληθυσμού της περιοχής, στην οποία κατοικούσε και το 47,50%του πληθυσμού του τότε Ελληνικού κράτους που ανέρχονταν σε μόλις 6.000.000 κατοίκους. Ενός πληθυσμού που κυριαρχούσε οικονομικά, είχε δε καταφέρει να διατηρήσει την πολιτιστική του κληρονομιά παρ’ ότι αποτελούσε μειονότητα σε εχθρικό περιβάλλον.

Τον Σεπτέμβριο του 1922, ο Μουσταφά Κεμάλ, μπροστά στα Ελληνικά στρατεύματα που οπισθοχωρούσαν διαρκώς και τελικά αποχώρησαν από την Μικρά Ασία, εισήλθε στην πόλη της Σμύρνης.

Η Σμύρνη εκείνη την εποχή ήταν πολυπληθής και πλούσια πόλη, στην συντριπτική πλειοψηφία χριστιανική, ο πληθυσμός της αποτελείτο κυρίως από Έλληνες, λιγότερους Αρμένιους και με μειοψηφία τους Τούρκους.

Τις ημέρες που ακολούθησαν, και με την παρουσία στον λιμένα της πόλης 27 συμμαχικών πολεμικών πλοίων, μεταξύ των οποίων και 3 Αμερικανικά αντιτορπιλικά, οι Τούρκοι επιδόθηκαν σε ένα όργιο φρίκης από λεηλασίες, σφαγές και βιασμούς φτάνοντας τελικά στο σημείο να κάψουν όλη την πόλη, εξαιρουμένης της Τούρκικης συνοικίας που έμεινε σχεδόν ανέπαφη.

Οι μεγάλες δυνάμεις αν και παρούσες, παρέβλεψαν επιμελημένα να επέμβουν ώστε να αποτρέψουν την γενοκτονία η οποία ολοκληρώθηκε σε τόσοσυμπυκνωμένο χρόνο όσο ποτέ άλλοτε δεν παρουσιάσθηκε ξανά στην ιστορία.

Από τις ξένες δυνάμεις, όσες αντέδρασαν, το έκαναν από την προσωπική ευσυνειδησία των αξιωματικών και των πληρωμάτων τους.

Είναι πάρα πολλές οι μαρτυρίες και ιδίως ξένων διπλωματικών αποστολών αλλά και αξιωματικών ξένων δυνάμεων, για το τί έγινε.

 

Ακούστε μία μόνον μαρτυρία από τις πάρα πολλές που υπάρχουν.

ΑΙ ΟΔΟΙ ΓΕΜΟΥΣΙ ΠΤΩΜΑΤΩΝ

ΛΟΝΔΙΝΟΝ, Τηλεγράφημα, 23 Σεπτεμβρίου 1922
«Νεώτεραι πληροφορίαι εκ Σμύρνης αγγέλουν ότι όλαι αι οδοί, γέμουσι πτωμάτων. Ο ακριβής αριθμός των δολοφονηθέντων, των σφαγέντων και των εις τας φλόγας απωλεσθέντων δεν κατέστη εισέτι δυνατόν να υπολογισθεί, αλλά προχείρως εκτιμάται ως εκ των μεγίστων σφαγών της ιστορίας.»

 

Και ενώ οι προσωπικές μαρτυρίες από πηγές Ελληνικές, Άρμενικες ή ξένες περιγράφουν σκηνές σφαγών, βιασμών και φρίκης, ορισμένοιέγραψαν περί συνωστισμού! Είναι οι εθνομηδενιστές και αποδομητές της ιστορίας και της ιστορικής αλήθειας, οι οποίοι μάταια και με άθλιο τρόπο βυσσοδομούν.

Στέκομαι ιδιαίτερα στο μαρτύριο του εθνομάρτυρα Μητροπολίτη Σμύρνης Χρυσοστόμου. Και είναι εθνομάρτυρας γιατί έμεινε εκεί ενώ μπορούσε να φύγει. Γιατί οι Τούρκοι του κάρφωσαν πέταλα στα πόδια και του φόρεσαν σαμάρι, του ξερίζωσαν τα γένια, τον τύφλωσαν, τον έσερναν δεμένο στους δρόμους και στο τέλος τον σκότωσαν. Αυτό είναι το μαρτύριο του. Αυτή είναι η αλήθεια. Γι’ αυτό τον τιμάμε και γονατίζουμε μπροστά στην τίμια και ιερή μορφή του.

Αλλά και η Μενεμένη στη Μικρασία πλήρωσε βαρύ τίμημα, φόρο αίματος με τουςσφαγιασθέντες και απαγχονισθέντες προκρίτους της.

Το μνημόσυνο για τους πεσόντες εκ Μενεμένηςτελέσθηκε στις 24 Ιουλίου του 1932, ημέρα Κυριακή, εδώ.

 

Κυρίες – Κύριοι

ΑΣ ΕΙΝΑΙ ΦΟΡΟΣ ΤΙΜΗΣ Η ΜΝΗΜΗ ΜΑΣ

Η συμφιλίωση των λαών δεν επιτυγχάνεται με την αλλοίωση των ιστορικών γεγονότων, αλλά με την παραδοχή τους. Εάν κάποιοι ενδιαφέρονται να μην προσβάλλονται οι γείτονές μας, από τις φρικαλεότητες που διέπραξε ο λαός τους στο παρελθόν, εμάς μας ενδιαφέρει να μην προσβάλουμε τη μνήμη των Ελλήνων, των Αρμενίων αλλά και όλων όσων σφαγιάστηκαν σε αυτό που ανήθικα αποκαλείται «Συνωστισμός».

Οι γείτονες μας θα πρέπει να διδαχθούν τι έκαναν στο παρελθόν ώστε να μην το επαναλάβουν, κι εμείς οφείλουμε να διατηρούμε στη μνήμη μας την αλήθεια, ώστε να μην ξαναπεράσουμε τα ίδια. Η διατήρηση στην μνήμη της γενοκτονίας Ελλήνων και Αρμενίων, είναι ο ελάχιστος φόρος τιμής που μπορούμε να αποτείνουμε σε αυτούς.

 

Αγαπητοί μου

Δεν υπάρχουν χαμένεςαλλά αλησμόνητες πατρίδες.

Γι’ αυτό ας κρατήσουμε στο νου και στην ψυχή μας τα λόγια του Σινασίτη ιατρού, του Σ.Ι.Αρχέλαου: «Όλες τις αρχαιότατες κληρονομιές μας, τις ιερές σκιές των προγόνων μας που αναπαύονται εκεί, τ’ αφήκαμε στην σκέπην και την Πρόνοια του Πανάγαθου». Και συμπληρώνω εγώ: επομένως υπάρχουν και δεν χάνονται ποτέ!!! Χάνεται μόνο ότι δεν θυμάσαι και δεν το αγαπάς. Ότι θυμάσαι κι αγαπάς ζει μέσα σου και κληροδοτείται στα παιδιά σου και στα παιδιά των παιδιών σου.

 

Σας ευχαριστώ.

 

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ
ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ-ΜΕΝΕΜΕΝΗΣ
ΛΑΖΑΡΟΣ ΚΥΡΙΖΟΓΛΟΥ

WordPress theme: Kippis 1.15